Eul berquier philosophe

Eul berquier philosophe

 

Il avait étè berquier cheu nos veisins d’la Somme, pis, pou la rente, i était r’venu se r’tirer dans sen Pays d’Caux, pas bié loin d’cheu mei. Souvent, j’aimions aller caôser aveu li d’vant la qu’minèye. Un jou, i m’dit comme cha :

- Vèyes-tu men tit gas, dans la vie y a biaôcoup choses qui nos dépassent, qu’no maîtrise pin. Mei qu’était berquier, un p’tieu r’bouteû, j’en connais mêime qui m’traitent eud seurcier ; est vrai que j’pratique un p’tieu asteu qu’sieus à la rente, mas janmais pour fé l’ma ! Bié y a biaôcoup d’choses que j’connais : des formeules, des incantâtions, des priés, pis bien d’aôtes chaôses qui m’viennent de r’bouteus comme mei et pis seurtout d’men oncle Tancrède qui pratiquait itou. Tous comme mei, i chavaient pin pouqui chertaines formules marchaient mieux qu’d’aôtes, mas cha marchait ! Pourqui ?…

« J’vas t’donner un exempe, est un r’mède : Quand no met un chavon d’Marseille au fond sen lit, cha empèche les crampes dans les gambes et oui, est comme cha ! I y a oco biaôcoup d’choses dans la vie qu’no s’explique pin.

« Asteu quand no veille les dégâts qu’font les tempêtes, les ouragans, les chyclones, pis tout l’saint frusquin, y a d’quoi reufléchi. Bon, y a la pollution, récaôf’ment climatique, cha, no peut pin l’nier. Mas l’homme fait des trompes. En f’sant les r’membrements, no a supprimè les fossès qui sarvaient d’tampon à l’iaô de ruichellement, avant d’raveindre les maes. Les anchiens avaient dû avei ches problèmes là itou, i’s y ont r’médiè aveu leus mo-yens. Aôte chose, asteu, no payes pin l’lait, la viande itou, cha rapporte pin, pis no trouve cha drôle qu’les fermes suppriment les vaques, alors no ratorne les herbages, et l’iaô coule tout dreit dans les vallèyes, inondant dans la foulèye les hamiaus.

« Pis tu sais, dans l’temps, nos anchiens i disaient : « Aveu leus fusées, i vont nos détraquer l’temps ! J’rigolais un p’tieu, mas en y réfléchissant, j’me d’mande chi y avait pin un p’tieu d’bon sens tout même là d’dans.

« A la nuit tembèye, quand j’ergade la leune, qu’est parait-i, est un morcia d’la terre, qui ch’est détaquè d’venant comme cha un chatellite, loin comme alle est, j’me d’mande comment qu’a peut agir su les marèyes, su les gens, pis su les bêites ? Là itou no sait pin ! »

Quand a passe eudvant l’solei, là j’comprends, qu’a nos cache la leumier, mas les marèyes…

Alors, i ajoute : « Aveu leus chatellites qu’no envèye là haut, qui chont bié moins loin qu’la leune, pourqui qui erraient pin des effets su note terre ? En modifiant pourqui pin, eul climat ?… »

Est là qu’j’y ai fais comme cha :

- Mas la leune alle est bié pus gros qu’les chatellites !

- Oui, t’as chans doute raison, mas imagèine qu’la grosseu n’entre pin en lègne eud compte, mas pus tôt les ondes émises pa les choses tout comme cha !…Qui sait.

Asteu men berquier est parti, vers les étouèles, mas quand qu’j’y pense sen raisonnement manquait pin d’incamo ! Mas eune chose est sû, amprès avei polluè la terre, no pollue eul ciel.  

Dominique Dubos, Grainville-la-Teinturière, U.R.C.

Raveindre : Atteindre

Hamiaus : Hameaux (un hamé, des hamiaus)

Icamo : Itelligence

 

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