La mouesson pis l’plantage des patates

Mès qu’la mouesson arrive, z-agriculteus l’taient dans tous leus états (trai les vaques, renfourrer les bêites). Pou s’installer faôquer, y’avait pin d’caleus. Les vaques en premier. Amprès, j’allions nos r’corser un brin, pis préparer la faôqueuse-lieuse. Su l’coup d’dix heus, j’partions pou la plaïne. J’étions souvent touas-quate gâs dans le champ, un qui côduisait la faôqueuse, au début ch’étaient des j’vas, asteu ti’è pa des tracteus, pis deux aôtes pou fé les viottes.

Eul soué, je r’donnions à mâquer aux bêites et je r’fesions la traite des vaques. Amprès, j’entrions les bottes eud pailles mises en faisceaux. La grange, alle ‘tait en deux parties, je r’mettions les ceusses aveuc eul grain d’un côtè et la paille à l’opposè.

Eul battage s’passait comme cha. J’avions besoin eud dix aoûteus, un qui passait la botte su la macheine, eun aôte coupait les cordes, oco eun aôte qui engrenait pou en ti’er l’grain, eul quatrième r’chevait l’blé d’un côtè d’la macheine. Les deux qui fermaient la quaine, récupéraient la paille en botte eud l’aôte cotè.

L’sienne qui récupérait eul fruit en pouques de chiquante ou chent kilos l’montait dans l’saôlier ou l’tait vendu à la coopérative.

Eud mars à avri, l’matin d’bonne heu, su l’coup eud six heus, no partait pou la plaïne aveuc eul casse-croute d’eune main pis dans l’aôte eune bouteille eud vin pou la pause eud dix heus, est cha eul fameux « pain d’dix heus. » No dinnait à eune heu pis soupait eul soué No r’partait mès que s’soleil s’couche.

I fallait tende un cordeau le long du tion. Queuqu’un mettait l’plan de patates dans un trou, pis d’aôtes, à genoux entre les rangs, r’couvraient l’trou aveuc eune houe.

I fallait fé attention que l’geurme sèye toujou en l’ai pou qu’ça pousse pus vite.

Queuque temps amprès, i fallait motter.

Sitôt les feuilles sorties, i fallait compter su onze tonnes de patates su un hectare.

Classe du Brevet d’Etude Agricole 1ère année

du Lycée Agricole D’Yvetot, 2003-2004