Un gobier pendant la gué

La mé Blanchette et sen gobier vivaient dans eune bicoque située dans eune basse-cour qui possédait un carré d’jardin qui leu permettait de s’nourri toute l’annèye. I z-étaient pin dans la misé car c’était moins dû eud vive à la campagne qu’à la ville.

A çu temps là, no z-y vivait sans ergent, no faisait du troc su l’quel no n’payait pin d’taxe, à part les contributions, pin d’traite pou la veitu, la télé. Pou l’iaô courante ou la lumié, était la citerne ou la lampe à carbure. Enfin eune vie naturelle queuquefeis eun p’tieut dû à fé passer. La débrouille était eud mise, mais c’te grande gerque eud Blanchette s’montrait ben vaillante pou élevé sen galopin car s’hômme était resté prisonnier d’gué.

An’hui j’vas vous pâler que du gobite qu’était de m’âge, et aveu qui j’partageai ses fredaines eul jeudi quand i n’y avait pin d’école, li pu viû qu’mei, battait la campagne toute l’annèye a la recherche d’sen certificat.

L’gobite ? était un ravageû ! I prenait sen dû su la natu comme un pou su vote têite. Fallait bièn vive, pas ? I traînait sa piaô a travers champs par pluie ou biaô temps, neus pieds dans ses galôches qu’étaient l’hivé fourrées eud caôchettes russes. I rôdait, vadrouillait pa chi pa là à la découverte de c’qui pourrait améliorer l’ordinai ou s’fé d’pétites pratiques qui li donnait eul patron d’un restaurant quand i ramenait un panier d’calimachons (étaient des p’tits gris qui récoltait dans l’chimtié au pourtou des tombes) ou eune fricassèye eud d’champignons qui connaissait bièn. I y arrivait itou d’aller pêquer des guernouilles à la ferme de Longue-ma et aussite un panier d’pissenlits dans l’s herbages

A l’automne, la natû était généreuse pou li. I savait oyou ramasser des câtaignes et des nouèsettes. I cueillait itou des crèques oyou qu’les fossés n’avaient pus d’secrets pou li pou rempli sen siaô eud catimurons.

Après l’caôdé d’la ferme, i partait glaner les épis d’blé avant l’labourage des champs, eul pauvre, i revenait aveu les chevilles bléchées pa les étibots quand i revenait pas eud croquer su l’champs d’patates, ceuses restées sous terre.

Pendant l’hivé, dans la quênèye du château, i ramassait l’bouès mort que li permettait M. l’comte. Je l’vèye oco aveuc sa vieuille veitu d’poulot qui li servait d’carriole des feis pleine d’gaôlettes pou ramer ses p’tits pouès.

Avant l’semailles, accompagnés des jumeaux d’la ferme d’a côté, nous partions égernoter, ou ramasser les cailloux su l’champ pou boucher les nids d’poules du qu’min ou bièn affublés eud grandes tenailles en bouès, nous arrachions dans la basse cour les cardons, les dogues, les orties, les bachinets, ou pou nos amuser, cacher les corneilles qui ravageaient l’semailles.

Toute l’annèye, il était là a la fin du marché pou récupérer les cagettes eud légueumes non vendues (rutabagas, navets, topinambours) et queuque crottin de j’vas pou sen jârdin. Tout cha venait compléter l’règne des cartes d’alimentation.

I vivait itou en busoquant de p’tits boulots. A la ferme d’à coté oyou qu’il était souvent pendu la patronne se servait d’li pou des bricoles, comme eul soué aller fermer l’poulailler poulier, ou clencher la grille du clos des moutons. Elle l’envèyait itou porter l’pain d’diz-heu ou la collation aux aoûteus ; en récompense alle y permettait eud prende sen cide au cheulier et d’apporter sen broc à lait amprès la traite du soué. L’patron qu’était l’mai d’la commeune l’acceptait à la cantine eud l’école eul midi (mais i partait janmais sans avei fé la vaisselle).

C’te brave garchon, queuque feis en manque s’fésait un p’tieu braconneû en posant queuques collets pa chi pa là. Ch’était pin un vôleû d’poules, mais pouvait fé des pétits larcins qu’no li tolérait : la pauvreté n’est pas vice, mais fallait-i pin être un brin effronté pou fé tout cha ? Li qui portait la culotte d’sen cousin pus viû qu’li eud trouès ans à laquelle la couturié y avait mis eune pièche au tchu et sa mé tricoté des coudes à sen tricot.

Son plaisi était d’rouler aveuc eul vélo hérité d’sa cousèine, vélo chaussé de pneus pleins ; mais pou ses déplachements, possédait pin ni plaque à vélo ni dynamo povant li donner d’la leumié, l’contrôle étant tolérant, pas ?

Il était resté aveu nous et non incorporé aux chantiers d’jeunesses 1944.

Tout cha c’est passé pendant la gué 39/45. Pou  mei j’n’aurais pin voulu vive à la ville à çu môment-là.

Rémy Gibeaux, Le Hâve, U.R.C.

Gobier et sa variante gobite : niais mais débrouillard.

Caôchettes russes : toile de jute.

Egernotter : ramasser des gernottes (ou guernottes), petites ombellifères, racines de la raiponce ou de la folle avoine (avoine en chapelet). Cette dernière s’appelle aussi patenotte. Tubercule comestible.

Crèques : petite prunelle de l’épine noire.

Catimurons : mures.

Etibots : éteules, chaume laissé sur place après la moisson.

Quênèye : chênaie.

Gaôlette : branche de noisetier.

Bachinet : espèce de renoncule, bouton d’or.

Cacher : chasser.