Henry de Monfreid disait « Eun mârin trâche pouint d'ariâs à la mé, pace qu'il l'aimme. »
Pou les batiaôs fantômes , i’n a biaôcoup d'histouès dans la têite des mârins qui crèyaient toujou à des mystés v'nuis des fonds d'mé !
Çu famû voltigeu batave, pou les vius leu d'mé, eul batè hollandais d'eun cap'taine qu'avait maltraitè s'n équipâge, ben il est d'venu maudit pou l'éternité pis t'nu à viâger à longueu d'temps pou hanter les més. Tertous les mârins d'la vouèle avaient pu d'rencontrer çu batè maudit pasqu’était eun seigne d'embêit'ment, vei d'naufrâge !
Tient oco les sirènes, mi-femmes aveu eune queue d'peissons. Paraît qu'a cantaient pou attirer les viâgeus. D'aucuns disent qu'alles ‘taient geâtilles, pis aôtes disent aôte chaôse : ch'étaient des charmeuses qui s'changeaient en diâbe pis em'naient eul monde au fond d’l’iaô !
Pis oco la celle de la ville d'Ys, ville néyè dans les flots pa eun raz d'marée à Douarnenez, y’a d'cha mille chinq chent ans. Eum p’tieu à l'imâge eud Pompéi sous les cendes. Eune ville eud débauche pis d'sodomie. Bon est pin eun grand mal ; cha nettèye la vermine ! V'là pouqui la caôse, ch'est oco eune femme, toujou les femmes. La fille d'eun mai de c't'époque s'nommait Dahut, eune charmeuse au seurvice du malin, pou d'aucuns, pis pou d'aôtes, eune geâtille fille ! Paraît enfin s'lon les dis d'çu temps là, qu'a forchait les paures manants à crei en Dieu, putôt qu'leus crouèyanches païennes. Pou z-aôtes, était eul contrai, a vôlait pouint de c'te religion pis disait qu'les vrais dieux étaient les leus. Cha à fait débat logtemps dans Landernau, pas ! Druides aveu des serpes d'or pou cueilli eul gui su les quênes. I’n a qui l'crei toujou, pa Toutatis ! Ben oui eul village gaulois d'Astérix puisqu’Uderzo l'dit dans des lives colorés putôt bien !
Mais anhuy aveu les accoignanches eud la science, no sait qu'est des histouès pas ! Qu'est pin sû eun'toute. Tout cha est du rêve, cha fé vende des lives.
Aôte chaôse itou, les mirages caôse à la températu pis eul reflet d’l’iaô pis les fûs d'chaint Elme su les mâts des batiaôs : était eun effet électrique eud l'lai. Rien d'bié méchant. Brin d'sorcellerie là d'ssous ! Toujou la pu du nôveau !
En fait, les sirènes, a s'raient des gros peissons blancs entr'apercheu en iaôs troubes ou bien des morses. Ah ! Cha câsse la biaôtè du moment, pas ? Eun morse est pin forchément aimâbe pis si fluet, pis a deut pin cantait bell'ment !
Enfin toutes ces histouès v'nues d'l'imâgination ou bié d'môvaises paroles, d'âotes disent itou, qu'ch'était pou qu’les mârins souèyent fidèles à leus épouses, putôt qu'de s'n aller courri la jôvencelle ailleu dans les ports
Au Pollet, i’n a itou d'bonnes des terribes histouès d'batiaôs hantés, au lend'demain d'la fêite des morts, eul duus novembe. Eun batè aux vouèles nouès rentrait au Pollet. Adonc eul cap'taine du port vôlait pouint qu'les batiaôss sortent du port, pou caôse çu famus batè aux vouèles nouès était eun batè aveu plein de morts ou péris en mé, pis qu'eune feis amarré les veuves pis les éfants pôvaient v'ni vei les r'venants, leus maris ou leus pés, pis amprès cha au coup d'canon eul batè sombrait en mé, pis mès qu'la pomme de mât effleurait l'iaô, des vouès s'faisaient entende qui ap'llaient les veuves à v'ni les r’jouinde au fond d'la mé. Forchément eul cap'taine du port avait des soucis aveu tous ces femmes qui s'jetaient à l'iaô, pas ?
Pis pou qu’i y est des naufrâges, faut itou qu’i y est des naufrâgeus. Su les côtes la misè y était, pas ? Les gens, i’s alleumaient eune lampe tempête pou atti’er les batiaôs à la côte. Sitôt cha, ch'était la ruée su les épaves, pis les paures mat'lots étaient escoffiés eud suite. Pin d'pitié, cha trompait sen monde. Eun fû sortit d'la nuit pôvei ête eun phare pou la navigâtion ! Bié non, était des galuriaôs qui vôlaient môger pis fé eune môvaise farche. Non mais eus idèyes qu’i’s avaient à l'époque, eun drâme !
Anhuy les gens vont oco râcler eul sâbe ou les rochers mais est pou la rocaille. Cha n'a rien à vei aveu aôtefeis. Hureusement, vu eul passâge des batiaôs en Manche… Quoique pou l'Amoco Cadiz, j'sais pouint. J'vas pas aller dans çu gras là, mais !...
Tient oco eune dernié pou le qu'min. La sienne d'Avalon, la légende celte du rouè Arthu, est eune île d'l'aôte monde. Eun pays si biaô, qu'est eul dernier viâge des guerriers pou qui s'n aillent s'reposer eum p'tieu. Le Walhalla d'nos anciens les vikings.
Non j'vas vos en di eune aôte, attadez chinq minutes, amprès j'vos quitte tranquille, parole ! Eul nain rouge. Ah cha vos digonne eum p'tieu l'incamo ! J'arrête ou j'côtinue ? Aller, j'sieus d'bon pouèl anhuy. Su la côte d'cheu nos aôtes, du Hâve à Dieppe, nuit et jou à cœu d'temps, i dormait janmais çu farceu là ! I attinchait les viâgeus en leus lançant des galets su la goule. Charmant bambin, pas ? D'amprès des dis, certains éfants s'raient d'venus bouèteus ou borgnes à caôse eud li. Fallait bien oqueuper les veillées les souès d'frimas, à s’rassurer, ou bien était itou eul croquemitaine pou fé pu aux éfants. Y’a de ces sujets rigolos quand mêime…
Bon aller boujou pis faîtes pouint d'cauchemas à caôse de c't'artique. J'm'en vôdrais d'avei gâchè vos nuits.
Patrice Eulfebvre, U.R.C. Yf'tot
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